Experience Commissie

De Experience Commissie organiseert gedurende het jaar verschillende lezingen, cursussen en nog veel meer binnen de ontwikkelingshulp, tropengeneeskunde en ontwikkelingslanden. De invulling van alle ‘experiences’ wordt door de commissieleden bepaald. De Experience Commissie is daarom een vrije commissie: er is veel ruimte voor creativiteit en eigen ideeën. Daarnaast creëert de STOLA-Experience Commissie awareness voor onderwerpen die zij meer aan het licht willen stellen.

Als commissielid organiseer je ongeveer 2 tot 4 STOLA-Experiences per jaar. Samen met de commissie regel je bijvoorbeeld sprekers, materiaal, het eten en alle andere dingen die nodig zijn. Vaak gaat het organiseren van een STOLA-Experience in samenwerking met een andere stichting, organisatie of vereniging. Daarom is het belangrijk dat deze commissie goed contact en een goede band behoudt met andere organisaties.

Experience Commissie 2021-2022

Military Medicine

Tijdens de military medicine workshop speelde de commissie slachtoffer en leerden de cursisten hoe je slachtoffers triëert en behandelt in het slagveld. Ook leerden ze hoe je een tourniquet, CBRN-masker en chestseal gebruikt. Dit bleek in de praktijk lastiger dan gedacht in een chaotische stuatie met veel slachtoffer tegelijkertijd.

Tropenarts in vogelvlucht

Tijdens deze cursus werden drie belangrijke onderdelen binnen de tropengeneeskunde belicht: chirurgie, gynaecologie en kindergeneeskunde. Iedere avond werd afgesloten met een workshop waarin met een praktische vaardigheid werd geoefend. Hoe hecht je een wond in de tropen? Hoe gaat een bevalling in de tropen? En hoe vang je een acuut ziek kind op in de tropen?