Lieve lezer,

Wereldwijd zijn er miljoenen mensen op de vlucht voor oorlog, bedreiging en/of conflicten, waarbij vele van hen zijn getraumatiseerd. Ook dichtbij ons in Lesbos in Griekenland zijn er momenteel duizenden mensen met de hoop om veilig te zijn. Veiligheid is daar echter ver te zoeken. Het is beschamend hoe we stil zijn, terwijl we weten dat mensenrechten worden geschonden. Daarom willen we deze mensen een stem geven en het ondragelijke iets dragelijker maken.

Wie zijn wij?

Stichting Studenten Tropengeneeskunde en Ontwikkelingslanden (STOLA)

Wij zijn een groep medische studenten die vanuit onze stichting, verbonden aan het Erasmus MC, onszelf willen inzetten om kwetsbare mensen op de vlucht te helpen.

Vele van ons zijn de opleiding tot arts begonnen om mensen te kunnen helpen. Toekijken terwijl er dichtbij ons mensen zijn die hulp hard nodig hebben is voor ons dus geen optie. Daarom willen we zelf naar het vluchtelingenkamp Moria toegaan om een verschil te kunnen maken.

Wat is ons plan?

Because We Carry

Vanuit de organisatie Because We Carry willen wij als vrijwilliger meegaan naar Lesbos om een week lang ter plekke onmacht om te zetten in daadkracht. Because We Carry steunt de vluchtelingen onder andere door veiligheid te creëren en elke dag ontbijt uit te delen, activiteiten te organiseren voor kinderen en babyspullen- en voeding uit te delen aan moeders.Door deze mensen te inspireren en motiveren, door middel van kleine simpele dagelijkse activiteiten, door met elkaar samen te werken en mensen weer verantwoordelijkheden te geven, zullen mensen veel eerder tijdens het wacht proces zich gaan herinneren wie zij zijn, of misschien wel, wie zij waren.

Hoe gaan we dit plan waarmaken?

Elke week gaat er een sterk team met 7 vrijwilligers mee naar Lesbos. Deze vrijwilligers nemen elk 1045 euro mee om ter plekke te investeren in onder andere eten, tenten en droge kleren voor de vluchtelingen. Ons doel is om het bedrag van 2090  euro op te halen, om 2 vrijwilligers naar Lesbos te kunnen sturen. Wij zullen dan ook helpen met de vluchtelingen te voorzien van deze spullen. Daarnaast proberen de teams van BWC ook een glimlach, respect en wat hoop te brengen. Er worden activiteiten georganiseerd voor jong en oud. De reis- en verblijfkosten zullen wij zelf betalen, waardoor het hele budget dus volledig ten goede van de vluchtelingen zal komen.

Doneren kan via deze QR code of overboeken naar: Stichting voor Stages in Ontwikkelingslanden NL92 INGB 0670 4600 36

Tags:

No responses yet