Programma

🔸 Mercy Ships – een Christelijke organisatie die zorg biedt aan de kust van west-Afrika en wel in een gigantisch schip! Het schip is meer dan alleen een ziekenhuis: van operatiekamers, tot poliklinieken tot zelfs een basisschool en een middelbare school voor de kinderen van de medewerkers: alles is er te vinden. Het schip brengt medicijnen, medische apparatuur, betaalbare zorg en bovenal brengt het hoop.

🔸 Essential Medicine – wat zijn nou dé medicijnen die elk land zou moeten hebben? In hoeverre is de ideale situatie (wereldwijd) bewerkstelligd en hoe kan de huidige problematiek aangepakt worden? Dit leerden we tijdens deze fascinerende cursus.

🔸 Chirurgie – een van de, zo niet de grootste uitdagingen in de zorg binnen ontwikkelingslanden is de chirurgie. De uitdaging is veelzijdig: de ziektes zijn een stuk complexer en vaak uitgebreider dan we hier zien, terwijl men genoegen moet nemen met triviale materialen en middelen. We maakten kennis met fascinerende en indrukwekkende verhalen die ons zeker bij zullen blijven.

🔸 Vrouwenbesnijdenis – we hebben geleerd om feiten van fabels te onderscheiden en zijn er achter gekomen hoe relevant dit onderwerp nog altijd is. Ook in Nederland…

🔸 Mental Health – welke rol speelt ‘mental health’ in ontwikkelingslanden in de tropen en hoe gaan mensen om met mentale problematiek in deze gebieden? Van mythes en spookverhalen tot een blik in de harde hedendaagse werkelijkheid.

🔸 Artsen zonder Grenzen – helaas kon deze cursus dit jaar niet doorgaan. Nieuwe ronde, nieuwe kansen bij de volgende editie!

🔸 One Health Workshop – ‘We hebben alarmerend bericht ontvangen vanuit Chad, een land in centraal Afrika, waar 22 mensen uit één dorp plotseling en zonder aanwijsbare oorzaak zijn overleden. Mogelijk is er een uitbraak van ziekte X. Hoe ga je te werk?’ Het was niet makkelijk om de veiligheid van onszelf en onze collega’s te verzekeren, verantwoording af te leggen aan de sceptische journalisten, te voldoen aan de eisen van de rebellen en tegelijkertijd om te gaan met de corruptie in het land. Uiteindelijk hebben we het vaccin, weliswaar met een omweg, toch bij het volk gekregen. Hoe interessant en spannend het ook was, dit scenario kwam toch wel akelig dichtbij de hedendaagse wereldwijde werkelijkheid… Over de relevantie is in ieder geval geen twijfel mogelijk.

🔸 Sloppenwijken – we zoomden in op verschillende sloppenwijken in de wereld. Wat zijn de voordelen en wat zijn de nadelen aan het leven in een sloppenwijk? We werden gefascineerd door de verhalen, foto’s en video’s van onze spreker. Uiteindelijk heeft deze cursus ons beeld van sloppenwijken weten te veranderen, wie had dat gedacht?!

🔸 Corruptie – geïnteresseerd in internationalisering, politiek en ontwikkelingslanden? Helaas is kennis over corruptie onmisbaar. We maakten kennis met de ‘Triad of Corruption’ beoordelen ‘aantrekkelijke’ offertes en namen een kijkje in het proces van ‘inkoop’ en de mogelijke uitdagingen die daarbij de revue passeren. Het was een intense cursus die veel verschillende emoties (tegelijkertijd!) bij ons aanwakkerde. De cursus liet ons achter met gemixte gevoelens… Gelukkig hielden we er wel een cursus ter waarde van €74,99 euro aan over! Hartelijk dank aan Phasuma!

🔸 Ondervoeding – malnutritie, dan wel in de vorm van ondervoeding, dan wel in de vorm van obesitas, is een steeds groter wordend probleem. Voeding is een essentieel onderdeel van gezondheidszorg in algemene zin. Al met al een passende afsluiter van deze fascinerende cursusreeks!